Finalmenti è vinutu fora u seguitu dû Joker di Phillips, un film ca, almenzu in Italia, ha attiratù tanta attenzione pi li recensioni negativi. Ma a me parì chi li problemi venunu cchiù di la forma ca di la sustanza.
Da subitu, ti dicu ca stu sequel mischìa dialoghi e azzioni cu momenti musicali, sorprendennu pi lu cuntestu cchiù ca pi li canzuni scigghiuti. Li performance di Lady Gaga e Joaquin Phoenix su’ impeccabili, s’avissi bisognu di dirlu. Li parti musicali riflèttinu li pinseri e l’emozioni dû protagonista, facennu Joker: Folie à Diex un film ca merita di essiri discuttu, puru cu li difetti.
C’è di diri ca, tra li risultati ô botteghino, c’è un pocu di cunfusione, cu incassi enormi in certi paesi e reazzioni cchiù tiepidi in autri. Tanti hannu criticatu u film, spingennu a genti a non vidillu, inveci di diri semplicimenti chi nun piacìu pi motivi X, Y, Z. Ma li film nun su’ social, e pi furtuna. Sperari chi nuddu lu vidi è na classica forma di pregiudiziu, ca di fattu riflette u comportamentu dû protagonista: si comporta male in pubblicu pi guadagnàrisi l’applausu, mentri è un fragili cu traumi prufondi, tormentatu di la sò Ombra, comu dicissi Jung.
U film cumincia cu un cartuni grottesco chi cunta li disavventure dû Joker, catturatu di la polizia. Si quarcunu spera chi lu film veni censuratu, si stà tirannu la zappa supra i pedi, pinsannu chi è unu di li pochi esempi di thriller/musical sociologicu. Chistu putissi significari chi l’idea ha funziunatu, o chi era almenu originali. Nun è facili fari un sequel senza cadiri nte lu cliché di un “Joker 2: la vendetta”, eppuru Phillips evita stu risicu, prisintannu na coppia di villain sia crudeli ca atipici.
U rapportu tra Harley e Joker è luntanu di li fumetti: nun videmu li so’ malefatte comu ci si aspettava, e nun c’è un antagonista a cumbatterli. Lu so’ ligami è ambiguo, tantu ca fa pinsari chi Harley è sulamenti na proiezioni mentale di Joker, e chi lu so’ personaggiu cattivu putissi nun esistere affatto.
Tuttu chistu è interessanti e stimolanti, puru si ci su’ picculi crepe narrative, comu la rapprisintazioni di la vita ntô carcere, chi pari un pocu forzata. Phillips nun pari amari li divieti sul fumu, vistu chi ntô film si fuma continuamente, puru nta cella, malgratu li cunsigghi dû OMS.
Appena usci di lu cinema, avia sentimenti cuntrari: la prima parti dû film nun mi piaciù, cu lu passaggiu a un musical senza preavvisu, e spessu mi ritrovi a leghiri li sottotitoli pi capiri li canzuni, chi su’ fundamentali pi capiri la storia. La seconda parti, inveci, si risolleva, mostrandu un Joker chi decidi di rivelari li so’ fragilità e affruntari la crudeltà di la sucità.
U film si basa supra na sociologia pessimista, lassannu ô spettaturi lu dubbio chi ogni forma di autoaffermazione putissi sfociare in autoritarismu. Joker diventa simbolu di un dittaturi spietatu, alternannu omicidi e momenti da cabaret, cu la paura di essiri traditu di cu ci stai attornu.
Li parti musicali pari ca su’ allucinazioni dû protagonista, lu quali nun pò esprimiri la so’ vera natura picchì è un detenutu. La so’ personalità è duplice, cu lu latu bonu chi è quasi irrilevanti, mentri lu latu crudele ci garantisci successu.
La narrazioni prisenta un munnu caotico e vittima di abusi di putiri, cu dinamiche carcerarie chi evidenzianu la brutalità versu li detenuti. U pubblicu si trova ancora na vota a simpatizzari pi Joker, ma nun pò ammetterlu. Harley, interpretata da Lady Gaga, è ben lontana di li stereotipi fumettistici, e gran parti di la narrazioni è cantata, chi putissi risultari difficili pi cu nun parla inglese.
Insomma, u film è cchiù adattu a cinefili internazionali ca a chiddi siciliani, chi si aspettanu un autru genere. Nun è necessaramenti un film di rivediri, e putissi facili essiri diminticatu ntô tempu, ma lassau spunti interessanti e un finale amaru chi vali lu prezzu di lu bigliettu.
In sintesi, si Joker cerca di essiri amatu pi lu so’ latu “bonu”, finirà pi soccombere a la crudeltà di na sucità delusa. La parabola di un politicanti autoritari chi usa la crudeltà pi cunquistari voti populisti è la lettura cchiù plausibili: un veru e propiu trattatu supra lu putiri e supra la manipulazioni di li masi.
La Folie à Diex fa riferenza a un disturbu psichicu spartutu, e puru si chistu aspettu è prisenti nta la trama, si sviluppa in modu diversu di comu ci si aspettava. A la fini, nun è un cinema d’autore, ma un’originali fusione trà thriller sociologicu e musical, cu tutti li so’ limiti. Joker: Folie à Diex nun è un cinecomic, e pi furtuna.”
(questo articolo è solo un esperimento di intelligenza artificiale, alcune parole o espressioni potrebbero non essere state rese in modo corretto)
Ingegnere per passione, consulente per necessità; ho creato Lipercubo.it. – Mastodon